22
Apr

A sikeres életmódváltás 8 lépése

 

Sokan látjuk úgy, hogy az életünk nem jó irányba halad. Tapasztaljuk, hogy alacsonyabb az energiaszintünk, túlhajszoltak vagyunk, sok a stressz az életünkben, szorongunk, esetleg kialakult betegségeink vannak vagy rossz az emésztésünk, allergiától szenvedünk, türelmetlenek vagyunk, nem harmonikusak az emberi kapcsolataink, elhíztunk. Hosszú a lista, min mindentől szenvedünk manapság.

Vannak olyan emberek, akik nem ismerik fel a változás szükségességét, ők azok, akik nem is tudnak jobb életet élni, marad a panaszkodás, mások hibáztatása, a sajnálkozás, az irigység. Vannak olyan emberek, akik felismerik, hogy változtatniuk kell, de keveseknek sikerül igazán véghezvinniük az életmódváltást.

Íme 8 lépés, ami garantálja a sikeres változtatást.

1. Hozd meg a döntést

A legfontosabb része az életmódváltásnak, hogy komolyan határozd el, mit szeretnél. Őszintén nézd meg, hol tartasz és jelölj ki magadnak reális rövid és hosszú távú célokat. Ha úgy csinálsz valamit, hogy van egy bizonyos célod és annak tudatában cselekszel, akkor elérheted a célt és megfelelő lesz az eredmény. Az jó, ha fel is írod a céljaidat és rendszeresen átgondolod az alakulását. Ha valami nem sikerül, ne keseredj el, maradj kitartó.

2. Szerezz tudást, informálódj

Ha tudod, mit szeretnél elérni, szerezz tudást arról, hogyan érheted el az adott célt. Gyűjts információkat, beszélgess barátokkal, szakemberekkel, menj tanfolyamokra, keress hiteles információforrásokat könyvekben vagy az interneten, melyek segítenek közelebb kerülni a céljaidhoz.

3. Szabadulj meg a rossz szokásaidtól

Az életmódváltás egyik legfontosabb része a rossz szokásainktól való szabadulás. Vannak olyan rossz szokások, melyek károsan hatnak az egészségedre, közérzetedre, gyorsítják az öregedést vagy éppen nyugtalanabbá teszik az elmédet.

Néhány dolog, amit érdemes elkerülni

Dohányzás, alkoholfogyasztás, helytelen táplálkozás, kevés folyadékfogyasztás, túlsúly, késői fekvés, kevés pihenés, kevés testmozgás, stressz, düh, haragtartás, állandó rohanás. Rossz szokásaidtól, úgy tudsz könnyen megszabadulni, ha helyette új, jó szokásokat alakítasz ki.

4. Mozogj rendszeresen

Az életmódváltás lényeges lépése a rendszeres testmozgás. Szakíts rá időt mindenképpen és építsd be a mozgást a hétköznapjaidba. Autó és busz helyett amennyit csak tudsz sétálj, lift helyett mindig a lépcsőt válaszd, a munkahelyen amikor csak lehet e-mail és telefon helyett menj át a kollégához, ebédidőben sétálj egy kicsit, napközben többször állj fel a gép elől, mozgasd át magad. Válassz heti 1-2 alkalommal olyan testmozgást, amely örömet okoz, illik a testalkatodhoz (jóga, gerinctorna, thai chi, pilates).

5.Táplálkozz egészségesen

Az életmódváltás legfontosabb része a táplálkozás, mert egészséged és közérzeted leginkább azon múlik mit, mikor, mennyit és hogyan eszel. Válaszd a minőségi ételeket. Vannak bizonyos táplálkozási alapelvek, melyeket célszerű figyelembe venned annak érdekében, hogy megőrizd az egészséged, fitt legyél és minden szükséges tápanyagot, vitamint, ásványi anyagot megkapjon a szervezted.

  • Használd az alapanyagok széles skáláját – gabonák, hüvelyesek, magvak, diófélék, tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök.
  • Frissen szerezd be az alapanyagokat – zöldség, gyümölcs, tejtermék.
  • Használj teljes értékű élelmiszereket – teljes kiőrlésű lisztek, nádcukor.
  • Vásárlásnál a címkén mindig nézd meg, mit tartalmaz.
  • Fogyassz egyre több vegyszermentes, bio élelmiszert.
  • Készíts frissen, változatos fogásokat.
  • Annyit főzz, amennyi ételt megeszel.
  • A vacsora könnyű étkezés legyen, ne tartalmazzon húst és tejtermékeket.

Vannak olyan rossz táplálkozási szokások, melyek előbb utóbb komoly betegségekhez, elhízáshoz vezetnek. Kerüld el:

  • a félkész ételeket, éttermeket, gyorsétkezdéket
  • a vegyszeres, adalékanyagokat tartalmazó élelmiszereket
  • előre csomagolt élelmiszereket, konzerveket, gyorsfagyasztott ételeket
  • az egészségtelen ételeket, nassolnivalókat
  • a nehezen emészthető ételeket, a túlzott só és cukorfogyasztást
  • túl hideg ételeket, italokat
  • 22:00 óra utáni étkezést.

6. Szabadulj meg a feszültségektől

A stressz nagyon komoly kihatással van az egész szervezetre. Fontos, hogy a felhalmozódott feszültségektől meg tudj szabadulni.

Hosszútávon a gondolataid megváltoztatása, a személyiséged fejlesztése és az önismeret megszabadít a szorongástól, belső feszültségektől, konfliktusoktól.

Rövidtávon masszázs, meditáció, relaxáció, jóga, séta a szabadban, együtt lenni a szeretteiddel vagy bármilyen tevékenység, ami pihentet és örömet okoz. Légy pozitív!

7. Alakíts ki megfelelő napirendet, hagyj időt a pihenésre

Ahogy a természetben is fontos az időzítés, úgy az ember életében is kiemelt szerepe van. Bizonyos időszakok egyes tevékenységek elvégzésére nagyon alkalmasak, más tevékenységek elvégzésére kevésbé. Amennyiben az életmódod kialakításnál figyelembe veszed a természet rendjét, azzal támogatod, hogy egyensúlyban legyél és az energiáidat a lehető legjobban használd fel. Amikor nem a természetes ritmusod szerint élsz, teljesen kimeríted a szervezeted és kibillensz az egyensúlyodból.

Néhány jó tanács egy ideális napirend kialakításához:

  • Legkésőbb 07:00 óráig kelj fel.
  • A reggeli tisztálkodás után szánj egy kis időt a napindításra – jóga, meditáció, könnyed testmozgás, a nap végiggondolása, ima.
  • A reggelit legkésőbb 08:00 óráig fogyaszd el.
  • Az ebédet 12:00-14:00 óra között fogyaszd, ilyenkor a legerősebb az emésztés.
  • Vacsorázz meg 18:00 óráig.
  • Vacsora után már csak kellemes, pihentető tevékenységeket csinálj, kerüld a filmnézést, internetezést, munkát. Így tud lenyugodni a tested és az elméd, felkészülsz a pihentető alvásra.
  • Lehetőleg 22:00 óráig feküdj le, de mindenképpen éjfél előtt bújj ágyba.

8. Légy kitartó és türelmes

Ahhoz, hogy az új szokások bevezetésével eredményes legyél, minimum 30-40 napra van szükség. Lépésről lépésre haladj a változás útján. Fokozatosan építsd be az életmódodba az újonnan tanultakat. Mindig legyenek előtted a céljaid, miért is csinálod – fittebb, egészségesebb szeretnél lenni, boldogabb családi életre vágysz, ki akarsz gyógyulni egy betegségből, jó példát akarsz mutatni a gyerekeidnek, nyugodtabb szeretnél lenni. Légy kitartó. Kezdetben csak egy-egy tanácsot próbálj megfogadni és figyeld meg a tapasztalásokat. A saját tapasztalataid a legfontosabbak, ha jobban érzed magad, kellemesebb a közérzeted, több az energiád, az már önmagában inspiráló. Nem szabad hirtelen mindenről lemondanod, a fokozatosság a lényeg.

Leld örömödet:

  • Az emberek egy része a rohanó életforma mellett ritkán érzi magát igazán örömtelinek. A kiegyensúlyozott, boldog élethez elengedhetetlen az öröm, a vidámság tapasztalása.
  • Találj olyan elfoglaltságokat, ami neked örömet okozz, nevess, mosolyogj sokat, legyél olyanok társaságában, akik feltöltenek, pozitívak, öröm a velük töltött idő.
  • Kerüld az olyan helyzeteket, amik negatívvá, búskomorrá tesznek.

Ez a 8. lépés segít, hogy sikeresen életmódot tudj váltani. Új dolgokba belekezdeni mindig nehéz, mert több erőfeszítést kíván, mint a régi szokásaid fenntartása. Mindig könnyebb a megszokott utat járni, de ha látod, hogy a megszokott út nem vezet eredményre, biztos lehetsz benne, hogy változtatnod kell. Az erőfeszítésed idővel meghozza a gyümölcsét, mert bár nehezebbnek tűnhet elmenni a piacra és minden nap frisset főzni, de ha cserébe energikusabb vagy, nincsenek emésztési problémáid, erősebb az immunrendszered és így elkerülnek a betegségek, nem kell orvoshoz, patikába járni, ideális a testsúlyod és kiegyensúlyozottabb leszel, akkor megéri a befektetett energia.

Életmódváltásodhoz kitartást kívánok!

                   Vitai Katalin
                                                                                               MJSZE által minősített jógaoktató
            www.eljharmoniaban.hu

  http://eljharmoniaban.blogspot.com/

Életigenlők.hu




A rák ellen az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány 1214 Budapest, Kossuth Lajos u. 152.

+36/1-217-0404, +36/1-476-0230

Adószám: 19009557-2-43

IMPRESSZUM

Created by maiskola.hu