21
Oct

A nevetés gyógyít!

A mosoly, a nevetés összehozza az embereket, boldogsággal és meghittséggel tölt el mindenkit. Előidézhet egészséges fizikális változásokat is az emberi szervezetben. Erősíti az immunrendszert, fokozza az energiát, csökkenti a fájdalmat, és stressz ellen is kiváló „orvosságnak” bizonyul. A humor maga bizony fertőző. A felmorajló nevetés hangja sokkal ragályosabban hat, mint bármilyen köhögés, vagy tüsszentés. Az egyik leghatékonyabb orvosság, – és még fizetnünk sem kell érte!

A nevetés az egyik legjobb stresszoldó „fegyver”. Nincs is annál hatékonyabb, mint egy kiadós nevetés, ami egyensúlyban tarthatja a test és lélek harmóniáját. Ösztönző hatású, frissen, éberen tartja az elmét. Egyetlen nevetés többet érhet száz meg száz antidepresszánsnál! Az emberi kapcsolatok megalapozásában is igen fontos szerepet tölt be.

 

Miben segít a nevetés?

- Ellazítja az egész testet. Egy kiadós nevetés után az izmok ellazulnak, a fizikai feszültség, stressz elmúlik.

- Erősíti az immunrendszert. Csökkenti a testben lévő stresszhormonok mennyiségét, növeli a fertőzés elleni antitestek számát, ezáltal javul a betegségekkel szembeni ellenálló képesség.

- Az endorfin termelődést, avagy a „boldogsághormont” is kiválthatja a nevetés.
Ez fontos a mindennapi jó közérzethez, emellett a fájdalmat is enyhítheti.

- A nevetés a szívműködésre is jótékonyan hat. Fokozza a vérkeringést, csökkenti a szívroham és más szív-érrendszeri problémák kockázatát.

 

Pozitív hatások lelki egészségünk megőrzésében

A nevetéstől jól érezzük magunkat. A humor pedig abban segít, hogy megőrizzük optimista, pozitív gondolkodásmódunkat a nehezebb időkben is.

Erőt és bátorságérzetet ad, hogy reményekkel telve vághassunk bele valami újba. Valóban, a nevetés ragályosan hat, hallatán vagy láttán az agyunk arra késztet minket, hogy elmosolyodjunk, elnevessük magunkat.

Feloldja a nyomasztó érzéseket, hiszen mikor nevetünk, nem érzünk szomorúságot, sem fájdalmat. A nevetéstől feltöltődhetünk, kipihentnek érezhetjük magunkat. Ez csökkenti a stresszt, növeli az energiát, jobban tudunk koncentrálni a napi teendőkre is.

A humor abban segít, hogy bizonyos helyzeteket reálisabban kevésbé fenyegetően fogjunk fel. A humoros perspektíva távolságot teremt, amely segít elkerülni a túlterheltség érzését.

 

A nevetés jótékony hatása szociális környezetünkben

A humor és a játékos kommunikációs formák pozitív erővel bírnak, ezáltal elősegítik az emberek közti érzelmi kapcsolatokat. A nevetés miatt pozitív kötelék alakul ki az emberek között, ami segít elkerülni a stresszt, segít a nézeteltérések, konfliktusok megoldásában.

 

Társaságban sokkal erősebben hat!

A közös nevetés az egyik leghatékonyabb eszköz a kapcsolatok fenntartásában. A humor igen erőteljes hatékony módja annak, hogy összekösse az embereket – a nehéz időkben is. Ha a mindennapi, monoton életünkbe egy kis vidámságot, humort csempészünk, azzal nem csak a magunk, de környezetünk kedélyállapotán is javíthatunk, baráti, vagy szerelmi kapcsolatainkról nem is beszélve. Soha nem szabad erőltetni: a humornak, nevetésnek mind szívből kell jönnie.

("Humorban nem ismerek tréfát!" – mondta Karinthy, a szerk.)
Ezáltal oldottabbak, nyitottabbak lehetünk, könnyebben ki tudjuk fejezni önmagunkat, és érzelmeinket is.

 

Csempésszünk több vidámságot életünkbe!

A nevetés velünk született dolog. A kisbabák már az első hetekben elmosolyodnak, és pár hónaposan már hangos nevetésre képesek. Szánjunk időt a nevetésre, a humorra!

 

Fejlesszük humorérzékünket!

Az egyik alapvető feltétele a humor fejlesztésének, hogy kevésbé vegyük komolyan magunkat. Ismerjük, az „örökké komor, halálosan komolyan gondolkodó” – típusú embereket. Semmi móka. Semmi öröm. Természetesen vannak bizonyos események, ahol nem illik viccelődni, nevetgélni. De általában a társasági események nem a bánatról, szomorkodásról szólnak, hanem arról, hogy mindenki érezze minél jobban magát. Nevessen!

 

Lásd az élet derűsebb oldalát!

- Tudjunk nevetni önmagunkon. Osszuk meg a kínos, nevetséges pillanatainkat barátainkkal, családunkkal.
A kevésbé komoly beszéd is segít azon, hogy ne legyünk túl komorak.

- Találjuk meg a humort a kínos helyzetekben is, az irónia ilyenkor jól jöhet, segít oldani a feszültséget.

- Tartsunk bármilyen kis játékot az asztalunkon, vagy az autónkban. Irodánkban egy vicces kép is feldobhat minket.

- Számítógépre képernyőként is választhatunk olyan képet, ami megmosolyogtat, boldoggá tesz minket.

- Foglalkozzunk a stresszel! Elvégre ez a fő ok, ami gátolhat minket a nevetésben.

- Figyeljünk arra, hogy gyerekeink eleget szórakozzanak, nevessenek!

 

EK Egészségkalauz

 

HASONLÓ CIKKEK: /hu/lelek



06
Oct

Az egészség minden, a minden egészség nélkül semmi.

Amíg egészségesek vagyunk, fel sem tűnik a betegség hiánya. Ahogy megbetegszünk, azonnal észrevesszük az egészség hiányát.

 

Hogy is van ez? Vajon miért nem becsüljük meg azt, amink van, s ami - szerencsés esetben - születésünktől eleve a sajátunk.

 

Ha boncolgatom az egészség szót, akkor először arra gondolok, hogy a testrészeim állnak össze egésszé, és magát a szót lecsupaszítva, ezt jelenti. Talán ebből fakad a mögöttes tartalma, amivel felruházzuk. Akkor vagyok ép, ha a testrészeim nem betegek, hanem az együttműködésük harmonikus egészben történik. 

 

Valóban, életünk első harmadában, olyan harminc éves korunkig a szervezetünk automatikusan működik, minden a helyén van, minden azt szolgálja, hogy legyen életerőnk minden területen: legyen vidám és energikus gyerekkorunk, jeleskedjünk a tanulásban, legyünk sikeresek a munkában, felkészüljünk és megérjünk a párkapcsolatra, kiteljesedjünk a családi kötelékben azért, hogy felkészülten továbbadhassuk az életet utódainknak.

 

Az élet bankban nagyjából harmincig kiegyenlített a könyvelésünk, ha nem hibázunk nagyot, a tartozik-követel oldal egyensúlyban van.

 

De mi történik akkor, ha tartozásokat halmozunk fel a szervezetünkkel szemben, és nem foglalkozunk azzal, hogy a testünknek milyen követelései vannak a saját értékállóságának megőrzése érdekében?

 

Mi történik velünk az élet közben? Módszeresen, folyamatosan, roppant racionális ürügyeket találva kihasználjuk, majd kifosztjuk a kincstárunkat és negyvenen túl, hirtelen azt vesszük észre, hogy üres marokkal kapkodunk az eltűnt egész-ség után, amely visszaállításának esélye nagyrészt elszállt az éveinkkel együtt.

 

Amikor ezt a pontot felfedezzük, vagy az élet egy betegség képében rávilágít az egész-ségünk hiányára, akkor kell hátat fordítani addigi életmódunknak, és a testileg-lelkileg megroggyant énünket új alapokra helyezve elkezdeni másként gondolkodni, illetve egyáltalán: elgondolkodni sajátmagunkról.

Nincs más teendőnk, mint hogy a megmaradt adottságainkból a lehető legtovább a lehető legjobbat kihozzuk a minőségi élet reményében.

 

Persze, könnyű ezt mondani, de nagyon nehéz megváltoztatni a szokásokat, figyelembe véve azt, hogy azok már berögzültek. És igen, nagyfokú bátorság is kell hozzá, és kitartás is, és sokszor a család, a barátok és a környezetünkben élők győzködése is, hogy az út, amelyre léptünk, az opciók közül a lehető legkamatozóbb választás számunkra.

 

Egy olyan választás, amellyel nem kockáztatunk mást, mint hogy ismét összekaparjuk  elpazarolt egészségtőkénket, s hogy az átélt válság tudatában, a veszteséget elfogadva ugyan, a lehető legjobban tudjunk vele gazdálkodni a jövőben.

 

Az egészség befektetés. Nemcsak anyagilag, hanem mentálisan is. Aki az egészséges életmód útjára lép, az a tudatos életet választja, ami a hétköznapokban a praktikumot jelenti: mit eszem, milyen örömszerző testmozgást végzek, élvezem-e a munkámat, kikkel töltöm a szabadidőmet, boldogságot hoz-e az életembe a párkapcsolatom, mennyi minőségi időt töltök a gyermekeimmel, folyamatosan fejlődöm-e, törődöm-e másokkal, végzek-e olyan munkát, ami a társadalom számára is hasznos?

A tudatos élet hosszú távon stratégiát jelent: képes vagyok-e önmenedzselésre, mit miért vagyok hajlandó megtenni, honnan hova akarok eljutni az életben, illetve miről vagyok képes és hajlandó lemondani az egészség megőrzéséért cserébe.

 

Azért az egész-ségért, amelynek alapja az, hogy rendszeresen járunk orvosi szűrővizsgálatokra, figyelünk a testünk jelzéseire, és folyamatosan kihasználunk minden alkalmat arra, hogy a rekreációra, tehát önmagunk testi-lelki-szellemi újraépítésére figyelmet fordítsunk.

Fontos mások jóllétéről gondoskodnunk, mert az jót tesz a lelkünknek, de énidőt is kell töltenünk magunkkal azért, hogy feltöltődve nyújthassunk szeretteinknek az életünk minden területén a magunktól elvárt legjobbat.  

 

Aki életmódot változtat, ideig-óráig magányossá válhat. Nem azt eszi, amit a többség, elkezd sportolni, új hobbija lesz, figyeli a szakirodalmat, blogokat, tehát tudatosan azt teszi, ami a számára jó: kizárja az életéből az energiarabló ételeket, embereket, feladatokat - de végül új társakat talál az új élethez.

Keményen meg kell dolgozni a sikerért, de az hosszú távon tartós lesz és kamatostul megtérül az energia- és anyagi befektetésünk, amit az egészségbe invesztáltunk.

 

Ha nyitott elmével és szívvel elébe megyünk a változásnak, ha rugalmasan gondolkodunk a testünk-lelkünk teljesítőképességéről, ha legalább egyvalaki mellénk áll a változásunk elején és biztat, sikerülni fog!

 

Sári Edina

 

 

HASONLÓ CIKKEK: /hu/lelek



30
Mar

Belső harmóniával a holnapért

"Az ember mindent nélkülözhet, csak a másik embert nem. Különösen a betegségben tanuljuk meg, milyen nagy szükségünk van a másik emberre." Paul Valéry

Félelem, bizonytalanság, harag, fájdalom lehangoltság, bezárkózottság...

Életkedv - kapcsolatteremtés - megküzdés - elfogadás - belső források

A belső harmónia megteremtéséhez, a lelki panaszok és tünetek csökkentéséhez nagyban hozzájárulhat a megfelelő pszichoterapeuta segítsége.

A rákbetegeknek és hozzátartozóiknak kiemelten fontos, hogy a betegség és a lezelések mellett is törekedjenek a lehető legaktívabb életre, a mindennapok teljességére.

Ebben segítek.

Dr. Kegye Adrienne, pszichoterapeuta, sugárterapeuta szakorvos, bejelentkezés: 06/30 994-3477

HASONLÓ CIKKEK: /hu/lelek



11
Aug

A gyógyulás lelki alapjai

A rák komoly betegség, a szervezet vészjelzése. Csak úgy lehet elbánni az életet fenyegető veszéllyel, ha bízunk lehetőségeinkben. A pozitív elvárás nem garantálja, de növeli a gyógyulás valószínűségét.

A negatív hiedelmek megváltoztatásának első lépése, hogy tudatosítjuk: a reménytelenség akadályozza a test természetes védelmi rendszerét. Ugyanazzal az erővel, amellyel negatív elvárásainkat alakítjuk ki, létrehozhatunk pozitívakat is. A rák diagnózisa nagyon erős félelmet vált ki, amely érinti magát a beteget, de a családot, a támogató környezetet is. Pedig a modern onkológiai terápiák és a hatékony kiegészítő gyógymódok segítségével a rák ma már leküzdhető! A legelső érzés a sokk, döbbenet, kétségbeesés, bénultság: sokan úgy érzik, ez szinte nem is velük történik, mintha egy üvegbúra választaná el őket a környezetüktől, a történésektől. A legkínzóbb talán a tanácstalanság, tehetetlenség érzése.

Nagyon fontos, hogy ebben a fázisban a rászoruló segítséget kapjon a családtól és ha kell, szakembertől.

A tapasztalatok azt támasztják alá, hogy a hagyományos orvosi kezelés mellett teljes életmódváltásra lehet szükség. Az egészséges táplálkozás gyógyító ereje, a mozgás mellett lényeges a lelki feszültségek kezelése, a saját, belső gyógyító erő felfedezése. Az életmódváltás a szemléletmód megváltoztatását igényli.

A betegség kialakulása mögött a pszichológiai kutatások sok esetben tárták fel, hogy az illető valamilyen számára nyomasztó, megoldhatatlannak látszó érzelmi konfliktust élt át, sokszor hónapokon, éveken keresztül. Ezt „életcsapdának” is nevezzük. Szenvedett abban a szituációban amiben volt, de úgy érezte, változtatni nem tud rajta. A segítség ebben az esetben azt jelenti, hogy az erőforrásainkat, lehetőségeinket újragondoljuk – akár pszichológusi irányítással. Megtaláljuk, meglátjuk azokat a pontokat, ahol nem feltétlenül maga a szituáció, inkább a látásmódunk, hozzáállásunk változtatásával, a helyzet élhetővé, barátságossá alakítható. A hozzáállás változtatása a daganatos betegek életében a tapasztalatok szerint az asszertivitás, önérvényesítés kialakítását, fokozását jelenti. A hatékony önérvényesítés tanulható, begyakorolható! Ugyancsak tanulható, könnyen elsajátítható a relaxáció, az az egyszerű gyakorlat, ami a test- és lélek harmonizálásán keresztül hat. A kezelés alatt segíti a mellékhatások csökkentését, a betegséggel összefüggő, vagy egyéb szorongás szintjét, javítja az alvást, csillapítja a fájdalmat, hozzásegít kapcsolatot teremteni a belső gyógyító erővel és aktiválja azt.

A szervezetünkben rejlő saját gyógyító forrás megtalálásának, aktiválásának, működtetésének hatékony és egyszerű, és ugyancsak könnyen begyakorolható módja az imagináció. Az imagináció nem más, mint fantáziánk szándékos, irányított használta, egyfajta meditáció, amivel egészségünket, ill. szerveink egészséges működését a képzelő erőnkkel helyreállítjuk.

A fantáziánk használata gyerekkorunktól jellemez minket - az élet minden területén. Bármilyen újítás, felfedezés először képzeletünkben születik meg! A gondolatokra, képekre a test nagy erővel reagál. Ez az állítás könnyen igazolható azzal, hogy elég egy citrom képére gondolnunk ahhoz, hogy pusztán a fantáziánk megindítsa a nyálelválasztást. Ugyanígy reagál szervezetünk arra a képre, amivel védelmi rendszerünk működését jelenítjük meg, képi úton fokozzuk az immunrendszer tisztító, helyreállító munkájának a hatékonyságát.

A ’70-es években a sugárterápiás onkológus szakorvos Carl, és felsége, a pszichológus végzettségű Stephanie SIMONTON egy alternatív klinikát indított el Texasban. Azok a rákos betegek kerültek ide felvételre, akik az orvostudomány akkori állása szerint menthetetlenek voltak. A klinika működésének döbbenetes tapasztalata alapján a túlélési idő megkétszereződött.

A Simonton házaspár egyik felismerése az volt, hogy a szervezetünk, testi működésünk egésze hihetetlen erővel reagál gondolatainkra! Az ősi gyógyító technikák ismerték és használták ezt a jelenséget – de egyre nagyobb teret nyer a modern pszichológiában is. A Simonton házaspár nevéhez fűződő „gyógyító imagináció” gyakorlat olyan képek - szándékolt, megtervezett felidézését jelenti relaxációban, amelyek ugyanúgy alkalmasak az immunrendszer működését segíteni, fokozni, ahogy a citrom képe a nyálmirigyekét. A működésében megerősített, megtámogatott védekező rendszer erősebb, sikeresebb abban a csatában, amit a rákos sejtek elpusztítása, szervezetből való kitakarítása jelent.

A gyógyulási folyamat megjelenítése során az immunrendszer és a segítő erők a daganatos sejteket elpusztítják. Az immunrendszer és daganat találkozása a selejtes sejtekre végzetes! (ahogy a vízkőoldó, ha a vízkővel találkozik, természetes, hogy minden különösebb erőfeszítés nélkül, egyszerűen feloldja azt)

A „gyógyító kép” – a betegség megszűntetésének, az egészség helyreállításának útját megjelenítő fantázia, belső „mozi” - megszerkesztésének legfontosabb lépései a következők:

A " mozi " során megjelenítem, ahogy a gyógyító erők és segítők

          - maradéktalanul elpusztítják a ráksejteket

          - a ráksejteket a szervezetből eltávolítják

          - a szervezet egészséges működése maradéktalanul helyreáll

          - látom magam a boldog jövőben, egészségesen, amint a céljaim megvalósulnak

          - látom magam a jövőben a gyógyító gyakorlatot végezni

A megjelenített képet a megadott szempontok szerint mi magunk alkotjuk, ahelyett, hogy megvárnánk, hogy „mi jön” magától!

A módszer Magyarországon tanfolyami formában elsajátítható és otthon rendszeresen végezhető. Ajánlott mindenfajta daganatos betegséggel küzdő számára, és fontos szakember segítségét kérni az első „lépések” megtételéhez. 

 

Őrizze meg aktivitását
Mindegy, hogy mi a diagnózis, saját elhatározásából vegye kezébe sorsát. Keressen magának szövetségeseket ezen az úton és tanuljon meg a betegségéről nyíltan beszélni. A rémisztő elszigetelődés helyett csodálkozni fog saját bátorságán. A diagnózis okozta sokkállapot helyett az aktivitás visszaadja önbizalmát és csökkenti a kiszolgáltatottság érzését.

 

Gyűjtsön össze minél több információt
Érdeklődjön betegségéről, a lehetséges kezelési módokról és a terapeuták személyéről minél részletesebben. Derítse fel, hogy hol van az Ön számára szükséges terápiás gyógymód a közelben. Meglátja, hogy minél többet foglalkozik ezzel a témával, annál többet tud meg a gyógyítási lehetőségekről és közben a félelme is oldódik majd.

 

Keresse az alkalmat a beszélgetésekre
Csak úgy tudják Önt és érzéseit megérteni, ha nyíltan beszél félelmeiről és elvárásairól, kívánságairól orvosával, hozzátartozóival. Így kerülheti el a félreértéseket és a csalódásokat. Kérjen tájékozódó beszélgetést szakemberektől a betegségével kapcsolatban. Ez elősegíti problémáinak megoldását és lehetővé teszi, hogy a jövőre vonatkozóan terveket dolgozzon ki.


Tartsa meg önállóságát
Értesse meg környezetével, hogy Ön bizonyos dolgokat továbbra is egyedül akar elvégezni. Az önálló cselekedet, bármekkora is, fokozza az öntudatot, és ezzel együtt a belső gyógyító erőket. Mondja meg egyértelműen, hogy mire van szüksége, ugyanis a környezetében levő személyeknek is meg kell tanulniuk, hogy mitévők legyenek ebben a helyzetben.

HASONLÓ CIKKEK: /hu/lelek



A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány 1093 Bp., Mátyás u. 18. Tel: 06-1/217-0404

Adószám: 19009557-2-43

Copyright © 2015. Minden Jog Fenntartva.

IMPRESSZUM

Created by okeery.com